Skutečný profil povrchu vozovky se popisuje různými parametry, které vycházejí z délky vlny a způsobu prováděného měření. Základní členění je na mikrotexturu, makrotexturu, megatexturu a nerovnost povrchu. Rozdíly mezi nimi jsou uvedeny na obr. 1 a 2. Megatextura se v ČR nesleduje a nerovnost zde má samostatný list, takže níže jsou uvedeny informace pouze k makrotextuře a mikrotextuře.
Makrotextura povrchu vozovky se vyjadřuje buď parametrem MPD (průměrná hloubka profilu na úseku vozovky délky 20 m), kdy se měření profilu povrchu vozovky provádí kontinuálně profilometrem, nebo parametrem MTD (průměrná hloubka textury), kdy se měření provádí lokálně na malých plochách (rozprostřením známého objemu skleněných kuliček na povrch a následného měření celkové vyplněné plochy). Definice obou parametrů a způsobu jejich výpočtu jsou uvedeny v ČSN EN ISO 13473-1 a ČSN EN 13036-1.
Mikrotextura povrchu vozovky se vyjadřuje parametrem PTV, který se měří lokálně kyvadlem. Případně se zohledňuje ohladitelnost hrubého kameniva použitého do obrusných vrstev vozovky vyjádřená parametrem PSV, kdy se měření provádí v laboratoři. Definice obou parametrů a způsobu jejich výpočtu jsou uvedeny v ČSN EN 13036-4 a ČSN EN 1097-8.
V rámci ISSDS ČR se sleduje pouze parametr MPD, a to v pravé a levé jízdní stopě a uprostřed mezi nimi.
Pro kontinuální měření se využívá profilometr, nejčastěji kombinace laseru (pro měření vzdálenosti k povrchu vozovky) a akcelerometru či jiného složitějšího systému pro tvorbu srovnávací roviny, doplněné o zařízení pro lokalizaci místa měření (odometr - ujetá vzdálenost, GNSS - satelitní navigace, či IMU jednotka - zohledňující také náklony vozidla). Měření se provádí v jízdních stopách vozidel a případně také uprostřed mezi nimi. Záznam se provádí s krokem ≤ 1 mm. Schválená zařízení, která na základě úspěšně absolvovaného experimentu přesnosti podle TP 207 získala oprávnění Ministerstva dopravy pro měření tohoto parametru, jsou uvedena na webové adrese:https://pjpk.rsd.cz/opravneni-k-mereni-stredni-hloubky-profilu-vozo/.
Pro statická měření se používá přenosný statický rám, který umožňuje přesnější měření makrotextury na kratší vzdálenost. Tudíž je možné ho použít pro ověřování správnosti měření zařízení osazených na vozidla, která provádějí kontinuální měření. Jeden takový rám vlastní Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. a využívá se také při experimentu přesnosti podle TP 207.
Sada pro měření odměrnou metodou zahrnující zejména skleněné kuličky (velikost: 90 % jich musí propadnout sítem 0,25 mm; objem: 25 cm3 na jedno měřicí místo), stěrku pro rozprostření kuliček po povrchu vozovky a pravítko.
Kyvadlo sestávající ze základny a ramene s pryžovou třecí patkou, umožňující jeho volný kmit po povrchu vozovky.
Podrobnosti k parametrům jednotlivých zařízení uvádí normy ČSN EN ISO 13473-1, 2 a 3, ČSN EN 13036-1 a ČSN EN 13036-4.
Hodnocení parametrů MPD, MTD, PTV se provádí pomocí klasifikačních stupňů 1 až 5 podle tabulek A.1, A.2 a A.3 přílohy A normy ČSN 73 6177.
Na klasifikační stupně jsou navázány požadavky pro stav nového povrchu, stav před koncem záruční doby a stav, kdy je potřeba začít plánovat a provést zásah na vozovce, viz tabulka A.5 přílohy A normy ČSN 73 6177.
Nerozlišuje se mezi jednotlivými druhy obrusných vrstev a úprav povrchů vozovek. Specifikum je u cementobetonového krytu vozovky s povrchem s obnaženým kamenivem, kde jsou požadavky pro nový povrch uvedeny v ČSN 73 6123-1, a to MTD v rozsahu 0,6 až 1,1 mm.
V rámci ISSDS ČR se sleduje pouze parametr MPD, pro který jsou požadavky uvedené v ČSN 73 6177 následující:
Vozovky PK s dovolenou rychlostí > 50 km/h:
- nový povrch vozovky – stupeň 1 (≥ 0,69),
- na konci záruční doby – stupeň 2 (0,68 až 0,5),
- zahájení plánování zásahu – stupeň 3 (0,49 až 0,37),
- provedení zásahu – stupeň 4 (≤ 0,36).
Vozovky PK s dovolenou rychlostí ≤ 50 km/h:
- nový povrch vozovky – stupeň 1 nebo 2 (≥ 0,5),
- na konci záruční doby – stupeň 3 (0,49 až 0,37),
- zahájení plánování zásahu – stupeň 4 (0,36 až 0,22),
- provedení zásahu – stupeň 5 (≤ 0,21).
Lokální měření za účelem zjištění parametrů MTD a PTV se provádí méně často, zpravidla jako kontrolní zkouška.
MPD: Sledování vývoje v čase se zpravidla neprovádí. Vyhodnocuje se, které úseky vozovky mají vyhovující klasifikační stupeň podle požadavků normy ČSN 73 6177, přičemž se nerozlišuje, o jaký typ vozovky/obrusné vrstvy se jedná. Pro vozovky měřené opakovaně je možné pro konkrétní úseky provádět srovnání naměřených dat v ISSDS ČR, dalších databázích výsledků, či systémech hospodaření.
Hledají se nové možnosti, jak kontinuálně měřit a vyhodnocovat makrotexturu povrchů vozovek, jedna z nich je nalezení jiného parametru než MPD, který by umožňoval predikovat stav z hlediska jiných proměnných parametrů, zejména hlučnosti. Další možností je použít detailní 3D záznam na šířku jízdní stopy vozidla.
Copyright © 2024
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.